MOTO
IHSAN, ILMU, KHALIFAH

SLOGAN

SASEM AWESOME

HALATUJU SEKOLAH
  

1.  KEPIMPINAN
·         Tegas
·         Mempunyai halatuju
·         Mementingkan pencapaian sekolah
·         Menjalankan pengurusan yang berhemah dan amanah
·         Memberitahu apa yang dilakukan kepada semua guru, staf dan warga sekolah
·         Budaya bekerja lebih masa
·         Berfikir di luar kotak

2.  PERKONGSIAN WAWASAN DAN MATLAMAT

  • ·         Kepentingan perkongsian visi dan misi oleh semua warga dalam usaha menempa kejayaan cemerlang.
  • ·         Semua warga sekolah berusaha keras untuk merealisasikan visi dan misi yang telah ditetapkan iaitu mendidik, membentuk dan membina sahsiah pelajar yang berfikrah, berdaya fikir, berkualiti dalam bidang sahsiah, akademik, koko dan kepimpinan yang mampu memenuhi aspirasi agama, bangsa dan negara.


3.  SUASANA PEMBELAJARAN YANG UNGGUL

  • ·         Sebahagian besar etos sekolah ditentukan oleh visi, misi, nilai dan matlamat sekolah yang dipersetujui oleh warga sekolah.
  • ·         Ciri khas bagi suasana pembelajaran yang ideal akan wujud dalam atmosfera yang bertertib dan suasana persekitaran kerja yang menarik. (Mortimore, 1995)
  • ·         Suasana pembelajaran dan persekitaran tenteram, nyaman, bersih, indah dan ceria berdasarkan konsep sekolah berkesan. (Mortimore, 1995)
  • ·         Bilik darjah kemas dan menarik

-          Dihiasi langsir dan alas meja
-          Bahan-bahan pembelajaran dipapar di papan kenyataan
-          Budaya membaca wujud di mana-mana sudut
-          Tempat pembelajaran yang kondusif
-          Disokong penambahbaikan kemudahan fizikal Pusat Sumber Sekolah
  • ·         Suasana pembelajaran kesan daripada kemudahan fizikal yang lengkap.

-          Semangat persaingan antara rakan pelajar mendorong pelajar untuk terus maju jaya.
-          Guru-guru dan murid-murid sangat rajin.
-          Guru-guru mempunyai komitmen yang tinggi dalam menjalankan tugas
-          Disiplin diri yang tinggi
-          Guru seronok mengajar sebab kurang menghadapi masalah disiplin
-          Proses Pembelajaran dan Pengajaran berjalan lancar
-          Pelajar seronok belajar di sini. Sedih jika dipindahkan ke sekolah lain

4. PENUMPUAN KEPADA PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
  • ·         Perancangan pengurusan kurikulum dirancang ke arah kecemerlangan Sekolah Menengah Sains Sembrong jelas menunjukkan tumpuan kepada pembelajaran dan pengajaran. Pada tahun 2015,  di antara program dirancang adalah:

-          Aku Janji Penetapan Target PT3/SPM (Headcount ke kelas)
-          Sentuhan Pengetua/ Pentadbir
-          Pelaksanaan Bilik Darjah Abad Ke-21
-          Pelaksanaan PLC & Amalan Terbaik dalam PdP
-          Mentor mentee
-          Program Kecemerlangan (Kelas STAR, Perkampungan Ilmu, Bengkel Teknik Menjawab, Young Tutors, Immersion, dll)

-          Program Penanda Arasan dan Pengantarabangsaan
-          Pemantauan Latihan dan kerja bertulis
-          ‘Lesson Study’
-          Pencerapan PdP
-          Program i-think
-          Kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT)
-          Pecutan Akhir PMR/ SPM
-          Guru Ganti Terancang
-          Solat hajat perdana/ Bacaan yasin
-          Majlis Restu Ilmu
-          Kerja Rumah Terancang
-          Hari Temu Mesra
-          Motivasi dan Kecemerlangan murid
-          Coaching dan Mentoring

  • ·         Namun demikian, aspek adab dan sahsiah tidak pernah diabai. Antara program pembangunan sahsiah yang dijalankan

-          Sekolah Penyayang/ Guru Penyayang
-          MAKDIS
-          Solat Berjemaah Setiap Waktu
-          Ceramah & Tazkirah Agama
-          Bacaan doa awal dan akhir pembelajaran
-          Budaya Al Quran/ Bacaan Yasin/ Almathurat
 
 5.  PEMANTAUAN KEMAJUAN
  • ·         Sekolah Menengah Sains Sembrong menitikberatkan penilaian pencapaian akademik atau perubahan tingkah laku kurikulum.  Konsep penilaian yang dijalankan adalah mirip kepada penilaian untuk pembelajaran dan berfokus kepada “outcome”.
  • ·         Mengamalkan konsep penambahbaikan secara berterusan dan dilaksanakan melalui ujian formatif dan sumatif.
  •  

6.   PEMUAFAKATAN SEKOLAH – KOMUNITI DAN SARANA SEKOLAH/ IBU BAPA
  • ·         Kajian sekolah berkesan menunjukkan sokongan penuh dan kerjasama rapat antara komuniti dengan sekolah.
  • ·         Penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak mempunyai implikasi yang besar ke arah permuafakatan strategik yang wujud di antara rumah dengan sekolah.

-          PIBG
-          Briged komuniti
-          KSIB (Kumpulan Sokongan ibu bapa)
-          Briged Responsif (Resque ponteng sifar)

7.  PENGUKUHAN YANG POSITIF
·         Pengetua menggalakkan guru-guru melakukan peningkatan pembelajaran dan pengajaran melalui lawatan penanda aras.
·         Guru-guru dan staf sokongan digalakkan melawat ke sekolah-sekolah yang telah memenangi pelbagai pertandingan.
·         Budaya kreatif dan inovatif – kajian tindakan/ amalan terbaik/inovasi
·         Tutur kata beradab dan positif  mudah menawan hati semua guru dan murid
-          Istilah “boleh”, “hebat”, “terima kasih”, “maaf”, “tahniah”, “saya sayang sekolah”, “pandai” sentiasa menjadi sebutan  untuk memotivasi  warga sekolah.
·         Tahniah dan penghargaan kepada guru dan murid di perhimpunan.
·         Sentiasa menjaga kebajikan guru dan murid.
·         Kejayaan sekolah bukan usaha pengetua seorang.
·         Usaha semua warga sekolah.
·         Peranan pengetua sangat penting disokong oleh kerjasama dan persefahaman di kalangan semua warga sekolah.

·         Keunikan pengurusan , pentadbiran dan inovasi seperti berikut boleh dilakukan ke arah kecemerlangan Sekolah Menengah Sains Sembrong iaitu:
-          Pendokumentasian yang kemas dan teratur.
“Buat apa yang ditulis dan tulis apa yang dibuat”
“Betulkan yang biasa, biasakan yang betul”
-          Paparan pencapaian peperiksaan PT3 dan SPM  supaya boleh dikongsi bersama.
-          Pencerapan PdP sebanyak 2 kali setahun menggunakan instrumen SKPM 2010 Dimensi 4.
-          Pemeriksaan buku nota dan latihan pelajar 2 kali setahun.
-          Program POSe-J
-          Program peningkatan sahsiah dan MAKDIS.

-          Program permuafakatan bersama PIBG dan Briged komuniti

HAL EHWAL MURID (HEM)

·         Mencapai peratus kehadiran pelajar tidak kurang 98%
·         Kes salah laku pelajar tidak melebihi 2% daripada jumlah keseluruhan pelajar
·         Mematuhi 100% SOP 1:3:7                             

KOKURIKULUM

·         Mencapai kehadiran 100 % kehadiran dalam perjumpaan Kokurikulum berdasarkan kehadiran pelajar ke sekolah
·         Mencapai kehadiran 100 % dalam aktiviti 1M1S berdasarkan kehadiran pelajar ke sekolah
·         100 % penglibatan pelajar dalam pertandingan peringkat dalaman
·         Menjadi Johan Kejohanan Balapan dan Padang MSSD 2015
·         Menghantar 14 pasukan sukan/ permainan mewakili sekolah ke MSSD
·         Menghantar 3 pasukan UBB ke pertandingan peringkat daerah (KPAM, Bomba & Penyelamat, Pengakap)
·         Meningkatkan kemahiran guru pembimbing dalam UBB dan Persatuan
·         Memperkasa Kelab Taekwando sekolah

SUKAN & PERMAINAN

·         7 pasukan sukan dan permainan  mewakili sekolah ke MSSD/MSSJ

ACARA
SASARAN
CATATAN
OLAHRAGA
14 EMAS
 8 PERAK
 5 GANGSA
Johan Keseluruhan
Bola Sepak(L)
Perlawanan Akhir
Wakil ke MSSJ
Bola Jaring
Perlawanan Akhir
Wakil ke MSSJ
Bola Keranjang
Perlawanan Akhir
Wakil ke MSSJ
Catur
Johan Kebangsaan
Wakil ke MSSM
Squash
Johan Daerah
Wakil ke MSSJ
Memanah
Johan Negeri
Wakil ke MSSM
Hoki
Perlawanan Akhir
Wakil ke MSSJ

·         3 pasukan sukan  mewakili sekolah ke peringkat Zon/SBP

ACARA
SASARAN
CATATAN
Memanah
Johan
Kebangsaan
Bola Keranjang (P)
Separuh Akhir
Zon
Hoki (P)
Separuh Akhir
Zon



KOAKADEMIK

·         6 pasukan bertanding peringkat daerah/negeri/zon/SBP

ACARA
SASARAN
CATATAN
KARNIVAL SAINS
JOHAN
Daerah
PENGUCAPAN AWAM (B.I)
JOHAN
Daerah
KARNIVAL BAHASA MELAYU
JOHAN (DEKLAMASI)
Daerah
BAHASA INGGERIS (DEBAT)
 JOHAN
Negeri
PERTANDINGAN ROKET
JOHAN
Negeri
INOVASI/REKACIPTA
JOHAN
Negeri
MIYO
PINGAT EMAS
Kebangsaan
GAMELAN
PINGAT EMAS
SBP

0 comments:

Tuan Pengetua

Tuan Pengetua
En. Rijaludin Bin Che Mat

PK Pentadbiran

PK Pentadbiran
En. Mohd Fared Bin Samin

PK HEM

PK HEM
En. Mazlan Bin Sariyeo

PK Kokurikulum

PK Kokurikulum
Pn Salwa Bt Hashim

Frogvle

Visitiors

Followers